Seperti yang telah ana janjikan pada 23/03/2012, berikut ana postkan hasil tugasan yang ana telah siapkan dalam salah satu kursus yang ana ikuti. Kursus ini adalah kesinambungan dalam menguasai teras ilmu hadith iaitu dengan mempelajari mengenali sumber kedua rujukan agama Islam yang mulia iaitu sumber Al-Hadith itu sendiri melalui diri Rasullullah s.a.w. Tugasan ini ana sediakan untuk ustaz ana iaitu: DR. MOHD ROSLAN BIN MOHD NOR. Dalam tugasan ini ana telah memberikan ulasan dan sinopsis sebuah kitab sirah nabawi yang ana telah miliki pada tahun 2005. Berikut adalah petikan dari tugasan ana:-
1.1
– Pengenalan Kepada Penulis Buku
Syaikh Shafiyur Rahman Al-Mubarakfury
merupakan seorang ulama dari India.1 Wafat pada 1 December 2006
selepas solat Jumaat di Kota Mubarakfur India. Beliau juga merupakan
salah seorang ulama dari Jami’ah As-Salafiyah di Kota Benares, India. Beliau
telah banyak meninggalkan karya dalam dunia Islam, di antaranya karya beliau
dalam bahasa Arab adalah:
- Ar-Rahiqul Makhtum, Sirah Nabawiyah yang menjadi Juara dalam Pertandingan Penulisan Sirah Nabawi yang diselenggarakan oleh Rabithah Alam Al-Islami. Kitab ini telah diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa.
- Raudhah Al-Anwar fi Sirah An-Nabiy Al-Mukhtar Shallallahu ‘alaihi wasallam, Sirah Nabawiyah yang lebih ringkas daripada yang pertama.
- Syarh Bulughil Maram karya
Ibnu Hajar Al-Asqalani. Beliau
mensyarahkannya dengan syarahan yang ringkas.
Adapun karya beliau
yang telah diterjemahkan dalam bahasa Inggris oleh Darussalam Publisher (tanpa
ada keterangan judul aslinya dalam bahasa Arab) adalah:
- When the moon splite
- The History of Makkah Mukarramah
- The History of Madinah Munawwarah
– Senarai Kandungan Buku.
Senarai kandungan yang terdapat dalam buku ini adalah: 4
- Kedudukan dan penduduk jazirah arab.
- Pemerintahan dan kepimpinan.
- Agama –agama bangsa arab.
- Masyarakat arab jahiliyah.
- Nasab Nabi s.a.w. dan keluarganya.
- Kelahiran dan empat puluh tahun sebelum
kenabian.
- Pengangkatan kenabian dan penyampaian dakwah.
- Perintah berdakwah.
- Fasa- fasa dakwah.
- Fasa Pertama: Jihad dakwah.
- Fasa Kedua: Berdakwah terang – terangan.
- Pemulauan umum dan Utusan terakhir Quraisy
kepada Abu Talib.
- Tahun dukacita dan Penyebab kesabaran
dan ketegaran.
- Fasa Ketiga: Dakwah diluar Makkah.
- Menawarkan islam kepada kabilah dan individu.
- Isra’ dan mi’raj
- Bai’ah aqabah pertama dan Bai’ah aqabah
kedua.
- Darun nadwah parlimen quraisy.
- Kehidupan di Madinah.
- Fasa Pertama: Keadaan Madinah ketika hijrah.
- Membina masyarakat baru dan Perjanjian dengan
kaum yahudi.
- Perjuangan berdarah dan Perang Badar kubra.
- Operasi ketenteraan antara Badar dan Uhud.
- Perang Uhud.
- Ekspedisi – ekspedisi antara Uhud dan
Ahzab.
- Perang Ahzab dan Perang Bani Quraizah.
- Operasi ketenteraan paska Perang Ahzab.
- Perang Bani Musythaliq atau Muraisi’.
- Ekspedisi – ekspedisi setelah Perang
Muraisi’.
- Peristiwa Hudaibiyyah.
- Fasa Kedua: Era baru.
- Surat kepada para raja dan amir.
- Aktiviti ketenteraan setelah perjanjian
Hudaibiyah.
- Perang Kahibar dan Wadil Qura.
- Ekspedisi dan peperangan pada tahun 7
hijrah.
- Umrah qadha’
- Perang Mu’tah.
- Pembebasan Makkah.
- Fasa Ketiga: Perang Hunain.
- Ekspedisi selepas pembebasan Makkah.
- Perang Tabuk.
- Abu Bakar mengetuai ibadat haji.
- Sekilas tentang peperangan.
- Berduyun – duyun menganut islam.
- Kejayaan dan kesan dakwah islam.
- Haji wada’.
- Kembali ke haribaan ilahi.
- Rumahtangga Rasulullah s.a.w.
- Sifat dan akhlak Rasulullah s.a.w.
Dalam buku ini,
penulis mencuba memperkenalkan Nabi Muhammad s.a.w. secara teratur dan
terperinci mulai dari peringkat awal buku menceritakan mengenai faktor
goegrafi, agama dan kedudukan kabilah quraisyh dalam masyarakat Arab. Di
pertengahan buku ini pula menceritakan mengenai saat kelahiran hingga zaman
awal kehidupan baginda Rasulullah s.a.w. Ini diikuti dengan zaman penyebaran dakwah
hingga zaman kegemilangan Islam dan pembukaan Kota Makkah. Akhirnya dicatatkan
dalam buku ini saat-saat kewafatan baginda, mengenai keluarga baginda dan
penutupnya mengenai sifat dan akhlak baginda Rasulullah s.a.w. Dengan jumlah empat
puluh sembilan bab dan tujuh ratus lima puluh mukasurat, penulis telah berjaya
mengupas dan mencatatkan sirah baginda rasullulah s.a.w. secara amat terperinci
sehingga melayakkan kitab asal ini (Ar-Rahiqul Makhtum) mendapat tempat pertama
dalam Pertandingan Penulisan Sirah Nabawi dianjurkan oleh Rabitah Alam
Al-Islami.
Lima bab pertama
didalam buku ini banyak menceritakan suasana, kedudukan, ciri kepimpinan serta
pemerintahan, fahaman atau akidah pegangan masyarakat jahilliah dan salasilah
serta nasab keturunan baginda rasullullah s.a.w. sebelah bapanya dan sebelah
ibunya.
Manakala tiga bab
terakhir iaitu bab 47 hingga 49, merupakan saat-saat paling emosi dalam
keseluruhan buku ini. Bermula dengan bab 47, menceritakan saat baginda gering
sehingga saat kewafatan baginda junjungan rasullullah s.a.w. Manakala dalam bab
48 pula menceritakan suasana rumahtangga baginda dan akhirnya dalam bab 49
adalah tentang akhlak serta peribadi baginda.
– Nasab Nabi Muhammad
s.a.w.
Perincian salasilah nasab baginda sebagai:
Muhammad s.a.w. bin Abdullah bin Abdul Muththalib bin Hasyim bin Abdu Manaf bin
Qusyai bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Luai bin Ghalib bin Fihr bin Malik
bin Nadhr bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrikah bin Ilyas bin Mudhar bin Nizar
bin Ma’add bin Adnan.
– Kelahiran dan Masa Remaja Nabi Muhammad S.a.w.
– Pernikahan, Isteri-isteri, Keturunan dan Akhlak Nabi Muhammad s.a.w.
Pada usia 25
tahun, Muhammad s.a.w. menikah dengan Khadijah binti Khuwailid, seorang janda
kaya berusia 40 tahun. Setelah Khadijah meninggal dunia, baginda bernikah
dengan isteri-isteri baginda yang lain iaitu: Saudah binti Zam’ah, Aisyah binti
Abu Bakar, Hafshah binti Umar, Zainab binti Khuzaimah, Ummu Salamah (Hindun
binti Umayyah), Zainab binti Zahsy, Juwairiyah binti Al-Harits, Ummu Habibah
(Ramlah), Shafiyah binti Huyay, Maimunah binti Al-Harits dan Maria Al-Qibtiyah.
Kesemua isteri baginda asalnya adalah janda kecuali Aisyah r.a. Anak-anak baginda
ialah: Qasim, Zainab, Ruqayyah, Ummu Kultsum, Fathimah, Abdullah dan Ibrahim. Semuanya
adalah anak dari Khadijah kecuali Ibrahim melalui Maria Al-Qibtiah, dimana
kesemua anak-anak baginda yang lelaki meninggal semasa kecil lagi. Allah SWT
menggambarkan akhlak nabi Muhammad secara umum di dalam al-Quran surah Al-Qalam
ayat 4: "Dan sesungguhnya engkau benar-benar berbudi pekerti yang
luhur"
– Kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.
Abul Sufi,
"Wahai Tuhan kami! Kami telah beriman kepada apa yang telah Engkau turunkan, dan kami mengikut RasulMu; oleh itu suratkanlah kami beserta orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui keesaanMu dan kebenaran RasulMu)". (A-li'Imraan 3:53)
No comments:
Post a Comment