Berikut merupakan sedikit catatan ana tentang siapakah ahlul sunnah wal jama'ah. Semoga kita terpelihara dari golongan yang menyimpang dari jalan kebenaran seperti dalam sabda baginda rasullullah s.a.w. :
Maksudnya : Mahmud bin Ghailan menceritakan kepada kami, Abu Dawud Al-Hafri memberitahukan kepada kami, dari Sufyan dari Abdur Rahman bin Ziyad bin An'Am Al Ifriqi, dari Abdullah bin Yazid, dari Abdullah bin Amr berkata :"Rasulullah SAW bersabda :"Sungguh akan menimpa atas umat ku apa yang telah menimpa atas Bani Israil (sejajar) satu sandal dengan satu sandal, sehingga jika dari mereka ada orang yang menyetubuhi ibunya secara terang-terangan, maka dari umat ku ada orang yang berbuat demikian. Dan sesungguhnya Bani Israil berpecah-belah menjadi tujuh puluh dua golongan, dan ummat ku akan terpecah belah menjadi tujuh puluh tiga golongan, semuanya di neraka, kecuali satu golongan", Abdullah bin Amr bertanya :"Siapa golongan itu wahai Rasulullah ?", Beliau bersabda :"Golongan yang (berpegang teguh dengan) apa yang aku lakukan beserta sahabatku". Ini hadis hasan gharib, dijelaskan aku tidak mengetahuinya seperti hadis ini kecuali dari sanad ini. (HR: Sunan At-Tirmizi Jilid 4: No 2779)
|
Ulama telah sepakat dalam mentafsirkan bahawa satu golongan yang selamat itu adalah golongan yang berpegang teguh kepada Al-Quran dan Hadith. Oleh itu golongan anti hadith, golongan yang tidak terima Nabi Muhammad s.a.w., golongan tolak Al-Quran dan yang paling bahaya golongan yang tolak hukum yang terdapat dalam Al-Quran adalah secara jelas tidak termasuk dalam golongan yang selamat ini. Golongan yang selamat ini dikenali sebagai "Golongan Ahlul Sunnah Wal Jama'ah". Catatan ana dibawah ini menerangkan secara ringkas siapakah yang dikenali sebagai golongan ini:
Mazhab Hanafi
Mazhab Hanafi diasaskan oleh Nu’man bin Tsabit. Beliau lahir
pada tahun 80 Hijrah. Beliau adalah seorang berjiwa besar dan berakhlak tinggi.
Beliau seorang yang bijak dalam ilmu pengetahuan. Cekap memberikan satu-satu
keputusan bagi masalah yang dihadapi. Oleh kerana beliau seorang berpengetahuan, bijak dan
berakhlak mulia, maka dapat membuat perhubungan rapat dengan pembesar negara. Beliau mendapat tempat baik dalam masyarakat dan berjaya
menyandang jawatan tinggi dalam pemerintahan. Iman Abu Hanifah terkenal sebagai seorang alim dalam ilmu
fiqh di Iraq. Beliau juga sebagai ketua ahli fikir (ahli ra’u). Golongan cerdik
pandai pada masa itu menyifatkan beliau sebagai "akal dalam ilmu
pengetahuan." Ketika hayatnya, beliau dapat mengikuti pelbagai
perkembangan ilmu pengetahuan, baik di bidang ilmu dan politik mahupun ilmu
agama. Zaman beliau dikenali sebagai zaman pertumbuhan politik, agama serta
ideologi dan ism yang pelbagai. Beliau dapat hidup dalam dua zaman pemerintahan Umaiyyah dan
Abbasiyah. Sesungguhnya Abu Hanifah seorang yang luas pemikiran dan
banyak ilmu. Tetapi beliau sangat merendah diri. Beliau tidak terpedaya dengan
fikirannya sendiri Mazhab Hanafi turut digelar mazhab yang sangat rasional
Mazhab Maliki
Pengasas mazhab Maliki ialah Malik Bin Anas. Beliau lahir di
kota Madinah pada tahun 93 hijrah.
Imam Malik dilahirkan 13 tahun selepas kelahiran Imam Abu
Hanifah. Sewaktu hidupnya, Iman Malik mengalami dua corak pemerintahan iaitu
Ummaiyah dan Abbasiyah, di mana pertelingkahan sengit dua pemerintahan sering
berlaku.Pada masa itu juga pengaruh ilmu pengetahuan Arab, Parsi dan Hindi
tumbuh dengan suburnya di kalangan masyarakat. Iman Malik menghafaz al-Quran dan hadis Rasulullah. Ingatannya sangat kuat.
Beliau mendengar hadis daripada guru. Kemudian terus disimpulkan tali bagi
menyenangkan perhitungan bilangan hadis yang pelajarinya. Pada permulaan hidupnya, Imam Malik bercita-cita menjadi biduan tetapi ibunya
menasihatkan supaya beliau memadam hasrat itu. Ibunya kemudian mahukan anaknya
mempelajari ilmu fiqh. Beliau menerima nasihat ibunya dengan baik. Iman Malik
adalah seorang guru miskin. Pernah suatu hari, kayu bumbungnya rumahnya roboh.
Beliau kemudian menjual kayu itu untuk mendapat sedikit wang untuk perbelanjaan
hidupnya. Namun, Allah murahkan rezekinya hingga menjadi kaya. Dengan kedudukan
itu, beliau memakai pakaian mahal dan bau-bauan yang baik. Imam Malik adalah
seorang yang cergas dalam menuntut ilmu. Beliau banyak membuat hubungan dengan ahli hadis dan ulama. Imam Malik dianggap
sebagai ketua atau imam bagi ilmu hadis. Sanad (sandaran) yang dibawa oleh
beliau, termasuk salah satu sanad terbaik dan benar. Imam Malik adalah seorang
yang dipercayai, adil dan kuat ingatannya serta cermat dan halus memilih
rawi-rawi hadis. Pendek kata, Imam Malik adalah orang yang tidak diragui dalam
konteks ini. Imam Malik tetap berpegang teguh pada ajaran Rasulullah bahawa
hadis itu petunjuk dan penyuluh kepada manusia. Seseorang tidak harus meninggal
dan membelakangkannya. Sebelum Imam Malik menjadi guru, beliau terlebih dahulu mendalami ilmu yang
dipelajarinya hingga kadang-kala tidak tidur. Selepas fikirannya matang dan
benar-benar berkebolehan, barulah beliau mengajar. Hukum fiqh yang diberikan
oleh Imam Malik berdasarkan al-Quran dan hadis. Imam Malik menjadikan hadis
sebagai pembantu bagi memahami al-Quran. Beliau juga sangat cermat dalam
memberi penerangan dan hukum. Imam Malik berfikir panjang sebelum memberi
satu-satu hukum atau fatwa. Beliau pernah berkata: “Kadang-kala aku berjaga satu malam suntuk untuk mencari
jawapan bagi satu-satu soalan yang dikemukakan kepada aku.” Apabila beliau
ditanya satu-satu hukum, beliau terus berkata kepada penanya : “Pulanglah dulu
supaya aku dapat berfikir.” Ramai manusia merendah-rendahkan Imam Malik kerana
beliau melewat-lewatkan menjawab sebarang pertanyaan. Imam Malik menangis dan
berkata “Aku bimbang kerana aku akan disoal satu hari nanti (hari kiamat)”. Mazhab Maliki
turut digelar sebagai mazhab yang terlalu tradisional
Mazhab Syafie
Mazhab Syafie
diasaskan oleh Muhamad bin Idris Al-Syafie. Beliau dilahirkan pada tahun 105
hijrah di sebuah bandar yang bernama Ghizah di Palestin. Inilah tarikh
paling masyhur dikalangan ahli sejarah.
Imam Syafie
adalah keturunan Bani Hashim dan Abdul Mutalib. Keturunannya bertemu dengan
keturunan Rasulullah di sebelah datuk Baginda iaitu Abdul Manaf. Beliau seorang
miskin, tetapi kaya dengan semangat dan bercita-cita tinggi dalam menuntut
ilmu. Beliau banyak mengembara dalam menceduk dan menimba ilmu.
Imam Syafie
dianggap seorang yang dapat memadukan antara hadis dan fikiran serta membentuk
undang-undang fiqh. Pada permulaannya beliau cenderung dalam bidang sastera dan
syair, tetapi mengubah pendiriannya kepada mempelajari ilmu fiqh dan hadis
hingga ke tahap paling tinggi. Imam Syafie ialah
imam ketiga mengikut susunan tarikh kelahiran mazhab empat serangkai. Beliau adalah
penyokong kepada ilmu hadis dan pembaharuan agama (mujaddid) bagi abad yang
ke-2 hijrah. Imam Ahmad Bin Hanbal pernah berkata: “Diceritakan kepada Nabi
Muhamad bahawa Allah menghantar kepada umat ini seorang pembaharu kepada agama,
Umar Bin Abdul Aziz dihantar untuk abad yang pertama dan aku harap Imam Syafie
adalah mujadid abad yang kedua.” Ketika muda, Imam
Syafie, hidup dalam kemiskinan, hingga beliau terpaksa mengumpul batu-batu,
belulang, pelepah tamar dan tulang untuk ditulis di atasnya. Beliau kadang-kala
terpaksa ke tempat perhimpunan orang ramai meminta kertas untuk menulis
pelajarannya. Imam Syafie
menghafaz al-Quran dengan mudah iaitu ketika masih kecil lagi. Beliau menghafaz
dan menulis hadis. Beliau sangat
tekun mempelajari kaedah dan nahu bahasa Arab. Untuk itu, beliau pernah
mengembara ke kampung dan tinggal bersama puak Hazyal selama 10 tahun. Hal ini
kerana puak Hazyl terkenal sebagai kabilah yang paling baik bahasa Arabnya. Imam Syafie
banyak menghafaz syair dan qasidah daripada puak Hazyl. Beliau juga banyak menumpukan
masa dan tenaganya kepada sastera dan sejarah pada masa mudanya. Namun, Allah
menghendaki dan melorongkan kepadanya dalam bidang ilmu fikah. Antara
sebabnya, pada suatu hari Imam Syafie bersyair sambil menunggang kuda bersama
seorang lelaki. Lalu berkata lelaki itu : “Tidak sesuai engkau bersyair kerana
itu boleh menjatuhkan maruah. Alangkah baiknya belajar ilmu fiqh?” Kata-kata
itu sangat memberi kesan kepada Imam Syafie. Sejak itu beliau menumpukan masa
dan tenaga kepada ilmu fiqh. Salah seorang
guru Imam Syafie dalam pelajaran ilmu fiqh dan hadis ialah Imam Malik. Antara
guru Imam Syafie selain Imam Malik ialah mufti dan faqih Mekah iaitu Muslim bin
Khalid az-Zanji, dan Syaikhul Muhaddisin Sufyan bin Uyaynah. Ilmu
fiqh yang dibawa oleh Imam Syafie adalah satu zaman perkembangan ilmu fiqh
dalam sejarah perundangan Islam. Hal ini kerana beliau yang menghimpun atau
menyatukan ilmu fiqh ahli akal dan fikir dengan ilmu fiqh ahli akal dan hadis. Ilmu
fiqh Imam Syafie adalah ikatan sunnah dan qias serta pemikiran dengan beberapa
pertimbangan dan sekatan. Hal ini demikian kerana ilmu fiqh yang menetapkan
cara atau peraturan untuk memahami al-Quran dan hadis. Ia juga menetapkan
kaedah pengeluaran hukum dan kesimpulannya. Lantaran
itulah beliau berhak dianggap penaja bagi ilmu usul fiqh.
Mazhab
Syafie merupakan jalan tengah bagi Mazhab Hanafi dan Mazhab Maliki. Imam Syafie
sendiri pernah berfahaman Maliki dan Hanafi.
Mazhab Hanbali
Pengasas
mazhab Hanbali ialah Ahmad bin Mohamad bin Hanbal. Beliau lahir di bandar
Baghdad pada tahun 164 hijrah. Ibnu Hanbal dari
keluarga miskin. Sewaktu bapanya meninggal dunia, keluarganya tidak
ditinggalkan harta yang banyak kecuali sebuah rumah kecil yang didiaminya.
Untuk menampung kehidupan, beliau terpaksa bekerja di kedai jahit. Ibnu Hanbal
menuntut ilmu sepanjang hayatnya. Beliau mempelajari hadis hingga menjadi
seorang imam. Seseorang pernah
berkata kepadanya: “Sampai bilakah engkau hendak menuntut ilmu? Padahal engkau
sudah mencapai darjat paling tinggi dan engkau telah menjadi imam bagi seluruh
umat Islam?” Imam Ibnu Hanbal
menjawab: “Aku menuntut ilmu dari hujung dunia hingga ke pintu kubur.” Memang benar
beliau tidak pernah jemu menuntut ilmu sepanjang hayatnya. Imam Syafie
adalah salah seorang guru beliau. Ibnu Hanbal bertemu Imam Syafie di Hijaz,
sewaktu beliau menunaikan haji. Pada waktu itu, Imam Syafie mengajar di
Masjidil Haram. Ibnu Hanbal
mempelajari ilmu daripadanya. Mereka kemudian bertemu kali kedua di Baghdad.
Imam Syafie menasihatinya supaya mengikutnya ke Mesir. Imam Ibnu Hanbal
bercadang mengikutinya tetapi niatnya tidak kesampaian.
Abul Sufi,
(Ketahuilah! Bahawa orang-orang yang beriman serta berusaha mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan), merekalah golongan pihak kanan (yang akan beroleh Syurga). (Al-Balad 90:18)
No comments:
Post a Comment