Title Bar

Tuesday, 6 March 2012

Iman Dan Kehidupan

A001

Dengan nama Allah yang maha pemurah, lagi maha mengasihani. Selawat serta salam atas junjungan Nabi Muhammad (saw), keluarganya, para sahabat, tabi' dan tabien, para ulama dan guru-guru serta sekelian mukminin dan mukminat keseluruhannya.

Sebagai anak yang baru belajar serta masih mentah, ana telah mula didedahkan dengan subjek pertama yang penting iaitu yang berkaitan dengan akidah oleh: PROF. MADYA DR. MOHD FAUZI BIN HAMAT. Tugasan yang diberikan adalah berkenaan kesan rukun iman dalam kehidupan manusia dan ana telah memilih "Beriman Kepada Allah" sebagai tajuk perbincangan. Berikut adalah petikan dari tugasan ana.








Pengenalan Kepada Tauhid

Matlamat utama pendidikan akidah Islam ialah mendidik manusia supaya mengakui keesaan dan ketunggalan Allah swt sebagai tuhan yang wajib disembah. Tiada sekutu bagiNya. Ini dijelaskan oleh Allah swt dalam firmanNya yang bermaksud: 9


Bismillah
"Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani."
A001
"Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;" (Al-Ikhlaas 112:1
A002
"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; (Al-Ikhlaas 112:2
A003
"Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; (Al-Ikhlaas 112:3
A004
"Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".(Al-Ikhlaas 112:4)




Ayat di atas mendidik manusia supaya mengaku keesaan dan kekuasaan Allah swt. Ayat ini diturunkan di Makkah di awal perkembangan Islam. Oleh kerana akidah merupakan asas kepada kekuatan dan pembinaan Islam sebagai ad-Din maka wahyu-wahyu yang terawal yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw menjurus kepada pendidikan akidah bagi menanam keyakinan yang teguh dalam jiwa manusia tentang keesaan Allah swt.10


Melahirkan manusia yang patuh dan tunduk kepada Allah swt .Pendidikan akidah juga penting untuk mendidik manusia supaya patuh dan tunduk kepada kebesaran dan keagongan Allah swt. Membentuk keperibadian insan. Sebagaimana acuan dapat membentuk dan mencorakkan air kandungannya maka demikianlah akidah dapat membentuk dan mendidik orang yang mengambilnya menepati dengan hakikat dan tabiat kemanusiaan yang tulen dan asli seperti yang dikehendaki oleh penciptanya. Pendidikan akidah dapat membentuk sifat-sifat nalurinya, akal fikirannya, iradahnya dan perasaannya. 11

Ringkasnya pendidikan akidah bermatlamat untuk membentuk nilai akhlak dan keperibadian seseorang insan yang akan mencorakkan suluk amali atau gerak laku amal perbuatan selaras dengan peranan dan tanggungjawab manusia sebagai khalifah Allah swt di muka bumi ini. Menurut Mohd Sulaiman Yasin (1987), Akidah Islam ialah akidah yang bersumberkan ketuhanan (akidah Rabbaniyyah) yang tetap, syumul, menyeluruh dan fitrah. Tabiat akidah yang demikian ialah akidah yang kukuh dan teguh. Hanya akidah yang teguh sahaja dapat membentuk manusia yang teguh dan kukuh. Kekukuhan dan keteguhan akidah ialah kerana kekukuhan dan keteguhan ciri-ciri yang menjadi kandungan akidah itu, yang merangkumi segala hakikat iaitu hakikat ketuhanan, hakikat alam semesta dan hakikat kemanusiaan serta nilai-nilai kebenaran, kebaikan dan keindahan. Kekukuhan akidah inilah yang akhirnya menjadi sumber kekuatan Islam. Itulah hakikat kekuatan umat Islam, kekuatan jiwa dan rohani serta peribadinya yang menjadi asas kepada kekuatan jasmaninya. 12

Tauhid Rububiyah
Tauhid Rububiyyah bermaksud mengimani dan yakin bahawa Allah swt sahaja Tuhan yang mencipta alam ini.13 Mentauhidkan Allah swt sebagai pencipta, pengurus, pentadbir, pengatur, pemerintah, pendidik, pemelihara dan pengasuh sekelian alam. Banyak ayat-ayat al-Quran yang menyebut tentang tauhid Uluhiyah ini. Antaranya firman Allah yang bermaksud:14 

A019
"Tidakkah engkau telah nampak dan mengetahui bahawa Allah telah menciptakan langit dan bumi dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat? Jika Ia kehendaki nescaya dibinasakanNya kamu (dengan sebab kekufuran kamu) dan didatangkan pula dengan makhluk-makhluk yang baharu." (Ibrahim 14:19)



Dalam beberapa ayat yang lain Allah swt menyebut bahawa orang-orang kafir juga percaya kepada Rububiyah Allah swt dengan mengaku bahawa Allah swt adalah pencipta langit dan bumi. Firman Allah swt yang bermaksud: 14 


A087
"Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah!". (Jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan (dari menyembah dan mengesakanNya)?" (Az-Zukhruf 43:87)




Tauhid Uluhiyah
Beriman kepada Uluhiyyah Allah swt bermaksud yakin bahawa Allah swt sahaja Tuhan yang patut disembah, dipohon segala doa, dipatuhi, dicintai, ditakuti, dan tawakkal kepadaNya. Seterusnya mnerima segala hukumNya dengan yakin dan redha. Ringkasnya Tauhid Uluhiyyah ini menuntut seseorang meyakini kemutlakan kekuasaan Allah swt yang menjadi tempat tumpuan segala makhluk sama ada dari segi sembahan atau memohon segala doa dan hajat.15 Keyakinan ini menetapkan bahawa hanya Allah swt sahaja yang berkah menentukan hukum dan peraturan bagi seluruh makhluk di alam ini.  Di antara ayat al-Quran yang membicarakan tentang Uluhiyyah Allah swt adalah seperti berikut. Firman Allah swt yang bermaksud: 16 



A005
"Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan." (Al-Faatihah 1:5)

Sesungguhnya kebanyakan manusia sejak dahulu hingga kini mengakui Tauhid Rububiyyah Allah swt dengan mengakui bahawa Allah swt menciptakan langit dan bumi serta sekelian alam ini. Tetapi mereka ingkar secara perkataan dan perbuatan terhadap Uluhiyyah Allah swt seperti beribadat kepada yang lain dari Allah swt serta tidak melaksanakan syariat dan hukum Allah swt dalam kehidupan ini.


Keselarasan di antara Tauhid Uluhiyyah dan Tauhid Rububiyyah adalah penting untuk memastikan keimanan yang sejati terhadap Allah swt. Ini adalah kerana Tauhid Rububiyyah adalah adalah merupakan pengakuan bahawa Allah swt adalah sumber cipta. Sementara Tauhid Uluhiyyah ialah suatu pengakuan bahawa Allah swt adalah Tuhan yang wajib disembah dan tempat tumpuan sekelian makhluk. 17 


Kesan Tauhid Kepada Kehidupan Manusia
Pengakuan tauhid banyak memberi kesan kepada kehidupan manusia dan kerugian akan menimpa kepada manusia yang tidak beriman kepada allah s.a.w. Antara kesannya adalah: 18

·         Orang yang beriman dengan kalimah tauhid tidak mungkin mempunyai pandangan yang sempit. Sesungguhnya, ia telah beriman kepada allah yang mencipta langit dan bumi iaitu tuhan sekalian alam. Baginya tiada suatu keganjilan pun di alam ini setelah ia beriman, kerana segala yang ada padanya adalah milik mutlak allah bahkan ia menjadi orang yang mempunyai pandangan luas, tidak ada sesuatu yang menyempitkan kerana semuanya milik Allah Taala. Ini adalah suatu perkara yang tidak mungkin dicapai oleh seseorang yang mengatakan Tuhan berbilang, atau orang yang mengitikadkan Allah mempunyai sifat-sifat manusia yang mempunyai kekurangan dan yang terhad, atau orang yang tidak mengenal Allah sama sekali.

·         Sesungguhnya percaya akan kalimah tuhan itu esa boleh membina kemurnian dan kemuliaan jiwa di dalam diri manusia kerana hanya Allah adalah pemilik hakiki setiap kekuatan yang ada dalam alam ini. Tiada yang memberi mudrat dan tiada yang memberi manfaat melainkan Dia. Pada waktu yang sama, mengimani kalimah ini akan menimbulkan tawadhu dalam diri manusia. Orang yang mengatakan tiada Tuhan melainkan Allah, tiada mungkin menjadi orang yang angkuh dan takabbur. Ia sentiasa murka kepada syaitan tipuan dan akan dilawannya dengan kekuatan dan keupayaannya. Ia mengetahui dan menyakini bahawa Allah lah yang memberi Allah jugalah yang berkuasa menghilangkannya jika dikehendakiNya.


·         Dengan menghayati kalimah tauhid, manusia tidak akan mengalami putus asa dan patah hati dalam setiap suasana. Beriman kepada Zat yang bagiNya perbendaharaan langit dan bumi, Zat yang tidak dapat dihitung nimat dan kurnia nya dan tiada dapat diukur kekuatanNya pasti akan dikurniakan rasa tenang luar biasa, rasa tenteram dan penuh cita-cita. Maka datang perasaan Allah tiada pernah lupa daripadanya dan tidak akan membiarkannya bersendirian menyebabkan manusia sentiasa berusaha dengan sungguh-sungguh, terus menerus menyerahkan din dan memohon pertolongan daripadaNya dalam setiap keadaan. Adapun orang-orang kafir dan musyrik, mereka mempunyai hati yang lemah, berpegang kepada kekuatan yang terhad, berputus asa dan patah hati akan menimpa mereka dalam keadaan sukar. Kadang-kadang penderitaan ini mendorong perbuatan bunuh din.

·         Mengimani kalimah tauhid dapat mendidik manusia untuk mempunyai keazaman, maju ke depan, sabar, tetap pendirian dan tawakkal dalam melaksanakan pekerjaan didunia ini untuk memperolehi keredhoan Allah. Ia mempunyai keyakinan yang sempurna bahawa di belakangnya berdiri kekuatan pemilik langit dan bumi, yang pasti menolong dan membimbingnya pada setiap perjalanan yang ditempohi. Oleh itu manusia akan memperolehi ketetapan hati dan keteguhan azam yang tidak sesekali goyang dari landasan hidup. Ini sudah pasti berlainan dengan kesyirikan dan kekufuran yang tidak akan mempunyai kekuatan dan ketetapan hati yang seperti ini.

·         Yang paling penting adalah dengan beriman bahawa Tiada Tuhan melainkan Allah menyebabkan manusia terikat kepada undang-undang Allah dan patuh kepada undang-undang tersebut. Seorang mukmin yang beriktiqodnya sesungguhnya meyakini bahawa Allah mengetahui segala-galanya. Segala perbuatan dan gerak geri samada yang zahir mahupun yang tersembunyi dihati Allah lah yang maha mengetahui. Maka apabila iman itu telah tetap dalam diri seorang mukmin, ia akan mengikut hukum Allah, berdiri pada sempadannya. Ia tidak akan melakukan apa yang diharamkan Allah. Ia akan bersegera berbuat kebaikan dan mengamalkan apa-apa yang diperintahkan Allah, walaupun di dalam malam yang gelap atau dalam keadaan bersendiri dan terasing. Oleh kerana itu, beriman kepada Allah telah diletak sebagai syarat penting pula untuk menjadikan manusia itu seorang Muslim. Seorang muslim yang beriman pula ialah hamba yang taat dan terikat hanyalah kepada Allah Taala.

Iman bahawa Tiada Tuhan melainkan Allah adalah rukun yang penting yang bersifat asasi dalam pengajaran Nabi s.a.w. 19 Ia adalah pusat dan asal agama Islam itu sendiri. Ia merupakan sumber kekuatan diri, itiqad-itiqad islami, hukum dan undang-undangnya yang kesemuanya berdiri teguh di atas asas ini. Oleh itu kekuatan Islami dalam diri seseorang itu akan mudah tanggal apabila asas tauhid iaitu beriman kepada Allah tidak kukuh atau hilang dari hati seorang muslim.



Kesimpulan

Kepentingan beriman kepada Allah akan membentuk seseorang yang mempunyai keperibadian yang unggul yang akhirnya akan dijelmakan melalui tingkah-laku, percakapan dan gerak-geri seseorang. Akidah Islam yang telah meresap ke dalam jiwa akan menimbulkan kesan di antaranya dapat digariskan seperti berikut:

·         Akidah Islam melahirkan insan yang yakin kepada Allah swt yang maha esa. Lantaran itu menggerakkan seluruh tingkah-lakunya, percakapannya dan gerak-gerinya untuk mencari keredhaan Allah swt.

·         Akidah Islam melahirkan insan yang teguh pendiriannya, mempunyai perinsip dan tidak mudah terpengaruh dengan persekitaran dimana manusia mampu membezakan dan memilih nilai-nilai yang positif serta menolak nilai-nilai negatif. Ianya juga dapat memberi ketenangan tanpa mudah putus asa atau hilang harapan dimana manusia akan lebih bersifat redho dan tawa’dhu dalam menghadapi cabaran kehidupan zaman moden ini.

·         Akidah Islam melahirkan manusia yang sanggup berjihad ke jalan Allah swt walaupun harta dan nyawa menjadi taruhan. Pada zaman ini walaupun tidak jihad dengan nyawa, masih ramai pendakwah yang berjihad dijalan Allah untuk menyebarkan kebenaran Islam terutamanya kepada manusia yang masih kafir.

·         Akidah Islam melahirkan insan soleh. Insan yang melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah dan meninggalkan segala larangan dan kemungkaran. Ia juga dapat memberi kesan dimana perubahan dari sifat-sifat buruk seperti hasad dengki, sombong, takabur dan seumpamanya kepada akhlak-akhlak yang terpuji. Oleh itu tiada jenayah yang berlaku kerana manusia yakin kepada hari pembalasan.



Abul Sufi,

A003
"Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari agama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Al-Maaidah 5:3)

No comments:

Post a Comment