Title Bar

Monday, 10 December 2012

Institusi Pemerintahan Dalam Islam

Dengan nama Allah yang maha pemurah, lagi maha mengasihani. Selawat serta salam atas junjungan Nabi Muhammad (saw), keluarganya, para sahabat, tabi' dan tabien, para ulama, guru-guru, mukminin dan mukminat serta sekelian muslimin dan muslimat keseluruhannya.


Fiqh siasah adalah ilmu dalam bidang berpolitik. Ilmu ini kurang dibicarakan dan disampaikan mungkin kerana suasana politik masyarakat Malaysia yang taksub terhadap politik kepartian menyebabkan adanya kekangan dalam menyampaikan ilmu siasah yang berlandaskan agama islam yang sebenar. Antara kursus yang ana ikuti dalam semester ini adalah mengenai institusi pemerintahan dalam islam. Kursus ini disampaikan oleh DR. BHARUDDIN BIN CHE PA. Tugasan yang ana siapkan untuk beliau adalah "Negara Islam Madinah Adalah Sebuah Negara Contoh" dan berikut ana postkan ringkasan tugasan tersebut.





ABSTRAK

Walaupun adanya percanggahan pendapat dikalangan fuqaha dalam menentukan samaada sesebuah negara itu boleh dianggap sebagai sebuah negara islam ataupun tidak, terdapat kesepakatan bahawa negara islam madinah merupakan sebuah negara islam moden lengkap berpelembagaan diasaskan oleh baginda Rasullullah Muhammad saw dimana ianya boleh dijadikan sebagai model dan rujukan terbaik dalam menubuhkan atau mengklasifikasikan bahawa sesebuah negara itu adalah sebuah negara islam ataupun tidak. Oleh itu dalam laporan saya ini saya cuba untuk berkongsikan tentang ciri-ciri negara islam madinah yang mempunyai persamaan dengan kerajaan dizaman ini disamping untuk menjustifikasikan sekiranya sesebuah negara itu boleh diklasifikasikan sebagai negara islam.

Dalam bab yang pertama, saya telah membentangkan apakah yang disebut sebagai negara islam serta ciri-cirinya. Kemudian saya telah menyenaraikan apakah perbezaan antara negara islam dengan negara bukan islam. Seterusnya dalam bab kedua, saya telah memfokuskan tentang negara islam madinah bermula dengan sejarahnya, ciri-ciri negara islam madinah, piagam madinah dan kepentingannya sebagai perlembagaan awal sebuah kerajaan islam dan ciri-ciri perlembagaan madinah yang diguna pakai oleh kebanyakkan kerajaan dizaman ini sebagai asas perlembagaan mereka.

Akhirnya dalam membuat kesimpulan, saya dapati kesan penubuhan negara islam madinah bukan sahaja telah dijadikan contoh dalam membentuk kebanyakkan perlembagaan kerajaan dunia yang ada dizaman ini, namun sebaliknya jika kita ingin mengembalikan kegemilangan umat islam seperti zaman Rasullullah saw hingga ke zaman uthamniyyah, maka sebuah kerajaan yang berpegang teguh kepada al-Quran dan as-Sunnah seperti model negara islam madinah yang dibina oleh baginda Rasullullah saw haruslah dibina sepertinya atau seberapa hampir dengannya.


KESIMPULAN

Kesimpulan yang dapat diambil melalui penubuhan negara islam madinah ialah sejak di zaman Rasulullah saw lagi usaha membangunkan tamadun sudah mula berjalan dimana kota madinah telah dijadikan asas pembinaan kerajaan islam ideal yang meletakkan agama sebagai tunjang kemajuan dan perlembagaan sesebuah negara. Masyarakat Madinah yang berbilang bangsa dan agama, Perlembagaan Madinah dijadikan rujukan, tradisi suffah (pendidikan) yang berkembang, pengaruh Islam yang meningkat memberikan petanda konsep madaniyyah atau kemajuan mengikut model kerajaan Madinah telah menjadi asas perkembangan kerajaan dunia selepasnya.

Banyak penyataan asas yang dibuat oleh kerajaan di zaman ini adalah berasal dari fasal yang termaktub didalam piagam madinah. Walaupun akta atau artikel tertentu yang dimasukkan kedalam perlembagaan sesebuah negara, ianya dibuat bagi menyesuaikan sesuatu perlembagaan menurut persekitaran, budaya dan keperluan masyarakat setempat dalam negara tersebut. Oleh itu fasal-fasal yang termaktub dalam piagam madinah masih dijadikan asas dalam perlembagaan sesebuah negara seperti dalam mentakrifkan hak sesuatu ummah dan kerakyatan sesebuah negara, fasal yang terdapat dalam piagam madinah iaitu fasal 1, 2, 3, 24, 25 dan 26 telah menjelaskan secara terperinci hak warganya dimana ianya bolehlah disamakan dengan artikel mengenai hak rakyat dalam perlembagaan Malaysia. Begitu juga lain-lain artikel dalam perlembagaan yang boleh dikaitkan dengan piagam madinah melalui beberapa penyataan asas.

Walaupun selepas peristiwa 11 September 2001 di Amerika Syarikat, Islamiphobia atau rasa takut terhadap Islam kian ketara, namun minat masyarakat Barat terhadap dunia islam dilaporkan semakin meningkat. Dengan pendekatan wasatiyyah yang dijalankan oleh pentadbiran di Malaysia disamping berfungsi sebagai pengerusi OIC, Malaysia cuba menarik minat negara islam lain termasuk negara Barat untuk memahami pendekatan yang digunakannya dalam mentadbir masyarakat berbilang kaum dan agama disamping menjadi model kemajuan dan pembangunan negara umat islam membangun yang tidak menolak kepentingan prinsip Islam.

Abul Sufi,











A024
Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum agama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan Kami. (As-Sajdah 32:24)

No comments:

Post a Comment