Alhamdulillah, setelah agak lama tiada posting, kali ini ana akan post mengenai kursus yang ana ikuti semester ini. Kursus yang pertama adalah mengenai fiqh sunnah 1. Kursus ini adalah ulangan pembelajaran fardhu ain namun dilihat dari pelbagai sudut dan fahaman mazhab. Terdapat juga pandangan dari para sahabat, tabi' dan tabien serta ulamak masyhur mengenai sesuatu isu yang dibincangkan. Secara keseluruhannya ianya adalah perbincangan mengenai tajuk bersuci, najis, wuduk, tayammum, haid, nifas, istihadah, solat, zakat, puasa, haji dan umrah. Pensyarah yang bertugas dalam kursus
ini adalah DR. SAADAN BIN MAN. Tugasan yang diberikan adalah secara berkumpulan dan berikut ana postkan ringkasan tugasan tersebut.
HURAIAN TERHADAP PANDANGAN ULAMA APABILA
MUKHALAFAH DENGAN IMAM (DALAM KES MENDAHULUI, MENYAMAI DAN KETINGGALAN) KETIKA
SOLAT JEMAAH
PENGENALAN
Dari sudut bahasa “mafhum al-mukhalafah” bermaksud makna yang difahami daripada lafaz secara bersalahan. Manakala dari sudut istilah pula ianya bermaksud makna yang ditunjuk oleh lafaz pada tempat yang tidak disebut bertentangan dengan yang ditunjuk oleh lafaz pada tempat percakapan. Secara umumnya juga mafhum al-mukhalafah ialah makna yang tersirat dimana ianya bertentangan dengan makna lafaz yang tersurat.1 (Ismail Mahmood et.al 2003: 202)
Mafhum al-Mukhalafah terdiri daripada beberapa bahagian iaitu Mafhum al-Sifah, Mafhum al-Shart, Mafhum al-Ghayah, Mafhum al-‘Adad, Mafhum al-Laqab dan Mafhum al-Hasr.
Pandangan Ulama Mengenai Mafhum
Al-Mukhalaf
Di dalam menentukan sesuatu
bahagian mafhum mukhalafah, terdapat perselisihan pandangan ulama tentang
sesuatu bahagian tersebut. Sesetengah ulama tidak berpegang dengan mafhum
al-sifah tetapi berpegang dengan mafhum al-istisna’ dan sebagainya. Oleh itu
ianya boleh dibahagikan kepada dua golongan atau dua pendapat. Pendapat pertama:
Jumhur ulama termasuk Shafie, Malik dan Ahmad dan sekumpulan dari ahli bahasa
Arab berhujah dengan mafhum al-mukhalafah kecuali mafhum al-laqab, maka ia
tidak menjadi hujah di sisi mereka kecuali Abu Bakar al-Daqqaq dan orang yang
sependapat dengannya. Manakala pendapat
kedua: Golongan Hanafiyyah, jumhur Mu’tazilah dan sebahagian daripada
Shafi’yyah seperti Ibnu Surayj dan al-Qaffal, mereka mengingkari mafhum
al-mukhalafah.2
Namun begitu perlu diketahui tempat
persepakatan (mahall al-wifaq) dan tempat perselisihan (mahall al-niza’)
diantara dua pendapat tersebut. Mahall al-wifaq: Jika ternyata ada faedah lain
selain daripada penafian hukum daripada zat ketika tidak ada sifat atau ikatan
tersebut maka mafhum mukhalafah telah disepakati untuk tidak diamalkan dan Mahall
al-Niza’: Jika tidak ternyata faedah daripada ikatan itu selain daripada
penafian hukum daripada zat ketika tidak ada sifat atau ikatan tersebut, maka
inilah tempat yang menjadi perselisihan kedua-dua golongan ini.
Hujah golongan pertama adalah hujah golongan jumhur dimana mereka berhujah dengan dalil naqli dan aqli. Seperti dalam persoalan yang timbul berkaitan mengqasarkan sembahyang dan mengapa kita perlu mengqasarkan solat pada masa kita telah aman, sedangkan Allah Ta’ala berfirman:
Hujah golongan pertama adalah hujah golongan jumhur dimana mereka berhujah dengan dalil naqli dan aqli. Seperti dalam persoalan yang timbul berkaitan mengqasarkan sembahyang dan mengapa kita perlu mengqasarkan solat pada masa kita telah aman, sedangkan Allah Ta’ala berfirman:
Maksudnya:
Maka tidak ada ke atas kamu mengqasarkan sembahyang jika kamu takut. (Al-Nisa’
4: 101)
Maka Umar r.a berkata: فقد أمن الناس فقال عجبت مما عجبت منه وفسألت النبي (ص) عن ذلك, فقال: صدقة تصدق الله بها عليكم فاقبلوا صدقته.
Maksudnya: Sesungguhnya aku hairan terhadap perkara yang kamu hairan, maka aku tanya Nabi S.A.W mengenainya, maka Baginda menjawab kepadaku: Ia adalah sedekah yang disedekahkannya oleh Allah kepada kamu, maka terimalah sedekahnya. (Muslim daripada Ya’la)
Di sini Umar r.a memahami sebagaimana yang Ya’la fahami, iaitu tidak boleh qasar jika tidak di dalam keadaan takut. Ini bererti kedua-duanya berpegang dengan mafhum al-mukhalafah.
Hujah golongan kedua pula adalah hujah daripada golongan Hanafiyyah yang berhujah dengan menggunakan beberapa dalil. Antara hujah mereka ialah terdapat ayat quran dan hadith yang tidak diamalkan dengan mafhum mukhalafah, antaranya:
Maka Umar r.a berkata: فقد أمن الناس فقال عجبت مما عجبت منه وفسألت النبي (ص) عن ذلك, فقال: صدقة تصدق الله بها عليكم فاقبلوا صدقته.
Maksudnya: Sesungguhnya aku hairan terhadap perkara yang kamu hairan, maka aku tanya Nabi S.A.W mengenainya, maka Baginda menjawab kepadaku: Ia adalah sedekah yang disedekahkannya oleh Allah kepada kamu, maka terimalah sedekahnya. (Muslim daripada Ya’la)
Di sini Umar r.a memahami sebagaimana yang Ya’la fahami, iaitu tidak boleh qasar jika tidak di dalam keadaan takut. Ini bererti kedua-duanya berpegang dengan mafhum al-mukhalafah.
Hujah golongan kedua pula adalah hujah daripada golongan Hanafiyyah yang berhujah dengan menggunakan beberapa dalil. Antara hujah mereka ialah terdapat ayat quran dan hadith yang tidak diamalkan dengan mafhum mukhalafah, antaranya:
Maksudnya:
Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan,
(yang telah ditetapkan) Dalam Kitab Allah semasa ia menciptakan langit dan
bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu
ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu
pada-Nya. (Al-Taubah 9: 36)
Mafhumnya boleh melakukan kezaliman
pada bulan-bulan lain selain bulan haram (Rejab, Zulkaedah, Zulhijjah dan
Muharam), sedangkan hakikatnya ianya adalah dilarang.
Mengaitkan hukum dengan sifat atau qayd tidak menunjukkan ternafinya hukum daripada mawsuf ketika tidak ada sifat kerana sah dikatakan: في الغنم السائمة زكاة ولا زكاة في المعلوفة
Maksudnya: Dikenakan zakat pada kambing yang dilepaskan secara bebas dan tidak dikenakan zakat pada kambing yang diberi makan dan tidak dilepaskan secara bebas.
Didalam hal ini, jika mafhum
diambil kira maka tidak perlu kepada ibarat (ولا زكاة في المعلوفة) kerana tidak
ada faedahnya.
KESIMPULAN
Secara jumhurnya (mashyurnya) kesimpulan
yang dapat kita ambil melalui perbincangan diatas adalah:
1. Haram
bagi seorang makmum mendahului imam dalam rukun perbuatan solatnya. Apabila
perbuatan tersebut disengajakan, maka solatnya boleh dianggap batal.
2. Makruh
bagi seorang makmum menyamai imam dalam rukun perbuatan solatnya. Walaupun ia tidak
membawa kepada batal solat tetapi ianya adalah menyalahi sunnah.
3. Wajip
bagi seorang makmum mengikuti imam dalam rukun solatnya sebaik sahaja imam
selesai berpindah rukun. Ini bersesuaian dengan sabda baginda: Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah saw
bersabda, “Sesungguhnya imam itu diangkat untuk diikuti. Oleh karenanya apabila
ia bertakbir, maka takbirlah kamu dan janganlah kamu bertakbir hingga ia
bertakbir. Dan apabila ia telah ruku’, maka ruku’lah kamu, dan jangan kamu
ruku’ hingga ia ruku’. Dan apabila ia telah bersujud, maka bersujudlah kamu,
dan janganlah kamu bersujud sehingga ia bersujud”
4. Secara
umumnya terdapat dua jenis makmum yang terlewat dalam mengikuti imam semasa
imam takbiratul ihram iaitu makmum masbuq apabila makmum yang tidak sempat
membaca fatihah ketika imam bangkit dari rukuknya dan makmum muwafiq apabila
makmum sempat membaca fatihah dan rukuk bersama dengan imam.
5. Bagi
makmum yang kurang rakaatnya kerana terlewat semasa mengikuti imam, hendaklah
makmum tersebut bangkit dan mencukupkan rakaatnya yang kurang setelah imam
selesai memberi salam dalam solat berjemaah. Caranya adalah mengikut baki
rakaat yang hendak diselesaikan dan bukan mengikut apakah rakaat yang
tertinggal. Contoh semasa solat Maghrib (3 rakaat), Cara betul apabila makmum sempat
mengikut imam pada rakaat ketiga adalah setelah imam selesai salam, maka makmum
bangkit untuk menambah rakaatnya bermula sebagai rakaatnya yang kedua
seterusnya rakaat ketiga untuk menyelesaikan solatnya pula. Yang salahnya adalah
makmum bangkit dan buat rakaat pertama dan kedua yang tertinggal semasa
berjemaah dengan imam.
Abul Sufi,
Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk. (Al-Baqarah 2:43)
No comments:
Post a Comment